Extinction Rebellion Norge aksjonerte ved
Schibsted
-gruppens hovedkvarter mandag formiddag. Vi krever at Schibsted-gruppen slutter å spre
Equinors olje- og gasspropaganda
som annonsørinnhold i sine aviser.
Schibsted-Norges
aviser har et papiropplag på over 750.000. I tillegg er de sterkt til
stede på internett. Aviser utgjør en viktig påvirkningsfaktor i
samfunnet, gjennom tillit bygd opp over lang tid. Schibsted-Norge
misbruker denne tilliten til forsvar for oljenæringens langtidsplaner.
Disse er i strid med klimaforpliktelser Norge har inngått med det
internasjonale samfunnet.
Schibsted eier
Brand Studio
,
som produserer annonsørinnholdet for Equinor. Schibsteds profesjonelle
innholdsprodusenter hjelper altså Equinor med å påvirke folkemeningen.
Målet er å hindre at det settes tidligere sluttdato for norsk produksjon
av olje og gass.
Våre krav
Extinction Rebellion har to krav til Schibsted-gruppen:
1. Samarbeidet med Equinor må opphøre.
Equinors planer om produksjon til 2070 er i strid med globale klimamål.
Propagandaen Schibsted lager og sprer for oljeselskapet truer våre
barns livsbetingelser.Vi krever øyeblikkelig stans i formidling av
såkalt ‘annonsørinnhold’ for Equinor.
2. Schibsted-Norge må gi miljøorganisasjoner plass til å svare på annonsørinnholdet fra Equinor
,
i samme format og omfang – med gratis hjelp fra Brand Studio. Vi krever
at Schibsted-Norge hjelper miljøorganisasjonene med å trykke sannheten
om klimakrisen menneskeheten er på vei inn i.
Dersom kravene ikke innfris, vil Extinction Rebellion Norge gå til nye aksjoner.
Les mer
Harvest har trykket Extinction Rebellions appell
Artikkel i Naturpress, med svar fra Aftenposten og Equinor
|