Rekrutterte folk på gata i Oslo
Sist
i mai organiserte XR Oslo et såkalt Outreach-event – det vil si at de
gikk ut på gata og pratet med mennesker om XR. Fem personer med
XR-logoer på t-skjortene, flagg og flyers stod på Karl Johan og prøvde å
få kontakt med folk som passerte. De fleste gikk forbi, men noen
stoppet og var interesserte.
Siden
flyttet de fem seg til parken ved siden av Nationaltheatret. Der var det
færre folk, men mindre stress, og dermed flere som stoppet og lyttet.
XR-folkene prøvde ut en strategi med å sette seg i gangveien der folk
gikk, og det viste seg å være effektivt. Flere personer stoppet, og det
ble gode samtaler. Etter halvannen time avsluttet XR-gruppa aksjonen og
følte seg fornøyde med å ha nådd ut til en god del mennesker.
Dette
er den første Outreach-aksjonen XR-Oslo har hatt i 2021, og nå som det
blir lettelser i smittevernrestriksjonene, legger de planer for å
organisere liknende aksjoner hver lørdag frem til Nordic Rebellion. De
oppmuntrer andre til å prøve det samme, særlig fordi det er en lite
krevende aksjonsform. Samtidig mener de at det er nødvendig med tydelige
visuelle virkemidler – slik som blokade av gangvei eller rosa elefanter
– for å virkelig få folk til å stoppe opp.
Massemobilisering: Vi må lære oss å ta imot nye medlemmer!
I
sommer er planen å rekruttere mange nye medlemmer gjennom
massemobilisering. Men først er det viktig å virkelig ta vare på de
medlemmene vi faktisk har, mener Anne-Mette Moe:
- Det kan for eksempel finnes 14 personer i Lillehammer- og Hamar-regionen som ikke vet om hverandre. Dette må vi gjøre noe med!
Nøkkelen
er å ta imot medlemmer på en måte som føles personlig. Lenge har XR
hatt tradisjon for å sende en lang e-post med massevis av informasjon
til nye medlemmer, for så å overlate dem til seg selv. Dette er langt
ifra godt nok, erfarer Moe. E-post i dagens verden, der de fleste
overflommes av e-poster, noen med salgsbudskap og personlige innganger
(«Kjære Anne-Mette»), er noe mange hopper over og ikke tar på alvor.
Som
medlemsbehandler har Moe prøvd ut andre metoder med langt større hell. Å
sende ut SMS-er gjør at om lag halvparten svarer. Å siden ringe dem som
ikke svarer, er enda et ledd som fører til resultat. De som svarer,
blir invitert med på medlemsmøter eller turer. Dermed er de inne.
-
I de fleste typer organisasjoner som folk melder seg inn i, så tenker
de gjerne at det ikke er bruk for dem personlig. Men det har vi! Vi har
bruk for hver eneste en som melder seg inn i XR, sier Moe.
Hun
oppfordrer flere til å melde seg som medlemsbehandlere, og fremhever
det som en svært hyggelig jobb som gir massevis av energi, motivasjon og
engasjement. For mer informasjon, kontakt Anne-Mette Moe (922
84 649) eller Simon James-Eide (906 33 350).
|