Ja, “we´re f*ucked” - men borgerråd er svaret
Kan
vi lære noe av diskusjonene rundt årets mest kontroversielle klimafilm?
Elin fra nyhetsbrev-redaksjonen har sett nærmere på diskusjonen rundt
Planet of the Humans
.
Den utskjelte filmen
Planet of the humans
og Extinction Rebellion har ett felles budskap: Den kapitalistiske
vekstideologien må stanses. Men vokser den ressursutnyttende
kapitalismens grener nå inn i det grønne skiftet? Dette ble nylig
debattert mellom filmskaperne og XRs medgrunnlegger Clare Farrell.
Planet of the humans
ble sluppet på YouTube 21. april. En drøy måned ble den
fjernet fra Youtube
på grunn av en kontrovers om rettigheter. I løpet av den tiden har den høstet
iltre reaksjoner
og satt i gang
opphetede diskusjoner
.
Utløste rabalder
Tospannet
Michael Moore
og
Jeff Gibbs
ble først kjent med
Fahrenheit 9/11
fra 2004. Nå er rollene byttet om og Moore er produsent, mens
Gibbs har inntatt regissørstolen. En måned etter lanseringen har filmen
nådd over åtte millioner visninger. Viktige spørsmål blir adressert.
Blir vi i klima- og miljø bevegelsen lurt av teknologiprofitører som
under dekke av “grønn teknologi” tjener store penger på utnyttelse av
naturressurser?
Filmen viser til
omfattende gruvedrift etter mineraler som kreves i teknologien,
vindturbinutbygging i sårbar natur og grønnvasking av bioenergi og
biodrivstoff, som kan være basert på skoghogst eller palmeolje fra
regnskogen.
Kritikken mot faktafeil
har haglet. Filmen er sterkt skjemmet av
utdatert kildegrunnlag og misvisende påstånder
.
Men den har likevel lagd nok rabalder til å anspore til selvransakelse
og diskusjon om hvilken retning vi må ta for å stanse klimakrisen. Og
den stiller spørsmål som er for viktige til å overses.
Påstanden
som driver filmen er at den kapitalistiske vekstideologien som er
motoren bak klimakrisen må stanses. Det trengs en revolusjon i hvordan
vi som art tenker og overlever.
Vi kan ikke ødelegge naturen for å redde klimaet
, lyder advarselen. I en livestreamet diskusjon mellom filmskaperne og
Extinction Rebellions medgrunnlegger Clare Farrell
blir det klart at Moore og Gibbs stiller seg bak noen av XRs grunntanker.
Energien i ordene “we`re f*ucked”
—
Wow, mer av dette, sier en begeistret Michael Moore om hva han tenkte
da han oppdaget Extinction Rebellion i 2018. Moore og Gibbs er fans av
ordet “Extinction”, og Moore ber Farrell forklare hvorfor dette ordet
ble valgt.
— Vi ville skape noe som kunne
punktere den kulturelle bedøvelsen og bringe det inn i en mer utbredt
retorikk. Noen av de første bannerne hadde slagord som: “Når håpet dør,
begynner handlingen” og “climate change - we´re fucked” som ble hengt
opp på Westminster Bridge. Miljøorganisasjonene, forskere og alle som så
dem tenkte; “
ja, vi er jaggu helt f*cked!
”, men ingen
av dem vil si det høyt. De vet at vi faktisk er fakka, men de vil ikke
si det til sine medlemmer, til nyhetene eller i offentligheten. Så vi
ville bryte gjennom det og spørre hvorfor vi ikke kan snakke om
faktaenes virkelighet, sier Farrell.
Moore dveler ved ordet “f*cked.”
—
Det er akkurat slik jeg føler det. Jeg liker å starte i tanken om at vi
er f*cked, for da sier hjernen min: “Vi er så f*cked. Men hva
skal vi gjøre med det - akkurat nå?” Det er den energien jeg
har følt på og som er energien bak denne filmen: Vi har ikke mer tid,
slutt å snakke, vi må handle. De siste statistikkene er forferdelige med
tanke på den utryddelsen som faktisk finner sted på planeten akkurat
nå, sier Moore.
Jeff Gibbs sier at
drivkraften bak filmen er nettopp erkjennelsen av utryddelsen som
foregår, og at den ikke bare vil ramme oss selv, men alt liv på
jorden.
— “Hvorfor løper ikke folk
ut og skriker i gatene, hvorfor går ikke folk fra vettet, når vi vet hva
som foregår med planeten?”, spurte jeg meg selv før vi gikk i gang med
filmen. Jeg tenkte: “Hva er det som hindrer oss i erkjenne hva som
foregår?” Det er jo nettopp det XR gjør - dere løper bokstavlig ut i
gatene og skriker.
— Borgerråd nødvendig for å stanse vekstideologien
Målet med filmen var å være en wake-up-call, for håp kommer fra realisme, sier Gibbs og understreker:
—
Den grønne teknologien er ikke bærekraftig, de ønsker en million
kvadratmil med vindmøller. Dette er industriell sivilisasjon drevet av
kapitalisme. Vi må slutte å ønske mer og mer, slutte med
vekstideologien, hvis vi skal overleve.
Farrell griper ordet.
— Vårt tredje krav om et borgerråd
er viktig for å få til en slik reduksjon i forbruket. Det er
vanskelig å bli valgt hvis du vil kutte ned på folks energiforbruk,
stoppe dem fra å shoppe og dra på ferie. For å få politisk legitimitet
rundt en slik avgjørelse, særlig i den velstående delen av verden der
folk virkelig overforbruker, er løsningen borgerråd. Det er basert på et
litt tilfeldig utvalg av borgere, omtrent som en jury hvor du får et
mikrokosmos av samfunnet der alle er representert. Det vil være den mest
representative politiske formen jeg kan forestille meg, sier
Farrell.
Moore mener at ideen om borgerråd er “wonderful”, selv om han ikke skjønner hvordan det skal kunne gjennomføres i USA
Det
er åpenbart at den kapitalistiske ideologien om evig vekst hånd i hånd
med en industriell sivilisasjon er en viktig årsak til klimakrisen.
Påstanden om at deler av den grønne teknologien er industriell
ressursutnyttende sivilisasjon i ny drakt er et viktig innspill i
debatten og noe vi tvinges til å ta stilling til, når vi ikke bare vil
bekjempe klimaendringer, men også stanse artsutryddelse og ødeleggelse
av naturmangfold. Skal vi ofre naturen for klimaet? Havørn og norske
fjell og skoger? Befinner vi oss i en slags barndom i den grønne
tidsalder, med de barnesykdommer som hører til? Det er dette spørsmålet
filmen egentlig ønsker å stille, og det er et godt spørsmål med vonde og
vanskelige svar. Men det betyr ikke at spørsmålet ikke må stilles.
Det haster med å finne et svar.
Her kan du se diskusjonen mellom filmskaperne og Farrell
.
|