Rekrutterte folk på gata i Oslo
            
            
             Sist
 i mai organiserte XR Oslo et såkalt Outreach-event – det vil si at de 
gikk ut på gata og pratet med mennesker om XR. Fem personer med 
XR-logoer på t-skjortene, flagg og flyers stod på Karl Johan og prøvde å
 få kontakt med folk som passerte. De fleste gikk forbi, men noen 
stoppet og var interesserte.
             
            
             Siden 
flyttet de fem seg til parken ved siden av Nationaltheatret. Der var det
 færre folk, men mindre stress, og dermed flere som stoppet og lyttet. 
XR-folkene prøvde ut en strategi med å sette seg i gangveien der folk 
gikk, og det viste seg å være effektivt. Flere personer stoppet, og det 
ble gode samtaler. Etter halvannen time avsluttet XR-gruppa aksjonen og 
følte seg fornøyde med å ha nådd ut til en god del mennesker.
             
            
             Dette
 er den første Outreach-aksjonen XR-Oslo har hatt i 2021, og nå som det 
blir lettelser i smittevernrestriksjonene, legger de planer for å 
organisere liknende aksjoner hver lørdag frem til Nordic Rebellion. De 
oppmuntrer andre til å prøve det samme, særlig fordi det er en lite 
krevende aksjonsform. Samtidig mener de at det er nødvendig med tydelige
 visuelle virkemidler – slik som blokade av gangvei eller rosa elefanter
 – for å virkelig få folk til å stoppe opp.
             
            
             Massemobilisering: Vi må lære oss å ta imot nye medlemmer!
            
            
             I
 sommer er planen å rekruttere mange nye medlemmer gjennom 
massemobilisering. Men først er det viktig å virkelig ta vare på de 
medlemmene vi faktisk har, mener Anne-Mette Moe:
             
            
             - Det kan for eksempel finnes 14 personer i Lillehammer- og Hamar-regionen som ikke vet om hverandre. Dette må vi gjøre noe med!
             
            
             Nøkkelen
 er å ta imot medlemmer på en måte som føles personlig. Lenge har XR 
hatt tradisjon for å sende en lang e-post med massevis av informasjon 
til nye medlemmer, for så å overlate dem til seg selv. Dette er langt 
ifra godt nok, erfarer Moe. E-post i dagens verden, der de fleste 
overflommes av e-poster, noen med salgsbudskap og personlige innganger 
(«Kjære Anne-Mette»), er noe mange hopper over og ikke tar på alvor.
             
            
             Som
 medlemsbehandler har Moe prøvd ut andre metoder med langt større hell. Å
 sende ut SMS-er gjør at om lag halvparten svarer. Å siden ringe dem som
 ikke svarer, er enda et ledd som fører til resultat. De som svarer, 
blir invitert med på medlemsmøter eller turer. Dermed er de inne.
             
            
             -
 I de fleste typer organisasjoner som folk melder seg inn i, så tenker 
de gjerne at det ikke er bruk for dem personlig. Men det har vi! Vi har 
bruk for hver eneste en som melder seg inn i XR, sier Moe.
             
            
             Hun
 oppfordrer flere til å melde seg som medlemsbehandlere, og fremhever 
det som en svært hyggelig jobb som gir massevis av energi, motivasjon og
 engasjement. For mer informasjon, kontakt Anne-Mette Moe (922 
84 649) eller Simon James-Eide (906 33 350).
             
            
             
            |